Thursday, November 25, 2010

VOLUME OF LIQUID

 ISIPADU CECAIR

( VOLUME OF LIQUID YEAR 2 )

  
 PENGENALAN


              Isipadu cecair atau meneroka kapasiti sebagai satu sifat  bagi bekas.
Pembelajaran isipadu cecair bermula dengan pengalaman  konkrit dalam satu situasi yang
realistik  melalui pengukuran menggunakan kedua-dua unit piawai dan bukan piawai.

                 Isipadu cecair adalah berkait rapat dengan kehidupan seharian kanak-kanak.  Mereka sering menggunakan cecair khususnya untuk minum,mandi, membasuh, dan sebagainya. Mereka juga sudah biasa melihat botol-botol air minuman seperti air mineral , jus-jus yang pelbagai di pasaran. Cuma sama ada pelajar itu perasan   atau tidak dengan isi botol minuman yang kandungan atau jumlah kandungan air yang ditulis pada botol minuman  tersebut.


       Pelajar mula mengenal isipadu cecair pada tahun 2 iaitu kemahiran ke 10 dalam tajuk  ” Volume of Liquid ”. Pada tahap ini mereka mula mengenal konsep penuh, separuh penuh, dan kosong ( tiada cecair ).Mereka  juga diperkenalkan dengan unit Liter (  l ) di dalam sistem metrik. , dan sedikit penambahan isipadu dalam unit Liter. Mereka membuat perbandingan isipadu cecair dari sedikit ke banyak atau banyak ke sedikit.

         Pelajar juga perlu mengenalpasti  peralatan untuk mengukur isipadu sama ada alat bukan standad seperti gelas, jug, botol  atau alat standad seperti bikar dan silinder penyukat. 





Contoh alat pengukuran bukan standad

                                              Contoh  Bikar                       Contoh     silinder penyukat          


Contoh alat pengukuran standad



Pelajar juga perlu membuat ukuran isipadu cecair dan perlu mengambil bacaan dengan betul.

pelajar perlu mengambil  bacaan pada aras meniskus seperti contoh di bawah :
Aras meniskus ialah pada aras B. Iaitu mata adalah selari dengan unit nombor pada silinder.


                                                                       Sekiranya bacaan susah untuk diambil  seperti air mineral, kertas yang bewarna boleh diletakkan di belakang bikar atau silinder penyukat bagi membantu memudahkan bacaan isipadu diambil.


ALAT BANTUAN PENGAJARAN
                                                                                                                       
                 Alat-alat bantuan pengajaran adalah sangat penting untuk memastikan objektif pengajaran dan pembelajaran  berjaya.Alat-alat ini sama ada boleh diperoleh di sekolah atau di rumah  pelajar itu sendiri.Alatan ini perlu sesuai dan mengikut keperluan isipadu yang hendak diukur.Alatan ini ada yang dikategorikan ukuran standad dn ukuran bukan standad.


                                    CONTOH    ALAT-ALAT UKURAN BUKAN STANDAD


            
            CONTOH   ALAT PENGUKURAN  STANDAD,  BIKAR DAN SILINDER PENYUKAT.
  
AKTIVITI

( murid pandai )

Objektif   :

Diakhir aktiviti pengajaran pelajar dapat membezakan kandungan isipadu cecair

Bahan :

Jus oren, soya , air mineral,  2 buah bikar

AKTIVITI 

  1. Pelajar dibahagikan kepada 4 orang dalam satu kumpulan.
  2. Pelajar diminta menyukat isipadu cecair  dengan bikar.
                                                       
                                            
  1.      3.  Seorang pelajar perlu merekod bacaan dalam jadual


Jenis  cecair
Air  Soya
Air oren
Air mineral
Jumlah Isipadu 
 ( L )
       





  1. Pelajar mengambil bacaan dengan bantuan guru.
  2. Pelajar menyusun kedudukan cecair minuman dari jumlah sedikit kepada jumlah banyak.
  3. Wakil pelajar membentangkan bacaan .
  4. Pelajar membuat lembaran kerja.
     












        1.    Isipadu cecair di dalam gelas ini _________________










           2. Isipadu cecair didalam gambar ini  _____________________




      3. Cecair isipadu didalam gambar ini ________________________










 AKTIVITI

 ( Bagi pelajar lemah ) 



Objektif  pembelajaran :

Diakhir pengajaran pelajar dapat menyatakan penuh, separuh penuh, dan kosong


Bahan :

3 biji gelas yang sama saiz,  1 botol air mineral,


Aktiviti

  1. Guru menunjukkan sebiji gelas yang kosong
  2. Pelajar menyatakan isipadu gelas  ( ada atau tiada )
  3. Seorang wakil murid diminta menuangkan kedalam gelas sehingga penuh.
  4. Pelajar menyatakan jumlah isipadu ( Penuh )
  5. Wakil pelajar yang lain diminta minum separuh air yang berada didalam gelas tersebut.
  6. Pelajar menyatakan jumlah isipadu air mineral yang tinggal dalam gelas itu sekarang.
  7. Pelajar diminta menyusun kedudukan air didalam gelas dari sedikit ke banyak dan dari banyak ke sedikit dengan bantuan guru.  
              



  1. Pelajar membuat lembaran kerja yang diedarkan.

Padankan   gambar dengan perkataan yang paling tepat.
  
                                                     *   PENUH

                                                 *  SEPARUH PENUH                    







                                         *    TIADA ISIPADU

No comments:

Post a Comment